Cita-cita yg belum kesampaian...

it's sunday... n hari ni dok umah je dr pagi... tp rasanya mcm nak kuar jap lg... nak shopping baju raya BAY... dia tu, klu aku tak ajak, alamatnya selamba je dia raya pakai baju thn2 lepas... huhuhu...

td bukak email BAY... bc all emails from his siblings yg semuanya xde kat sini... 3 kat overseas... 1 kat 'over the sea' (sarawak)... tinggallah kami kat sini...

pastu, main2 fb lak... ramaaaai sgt skang rakan2 sebaya & seniors ada kat overseas... further studies... ada gak yg berduyun2 balik mesia utk raye... tp ramai gak yg raya di perantauan...

everytime tgk gmbr2 org lain di perantauan, hati ni mcm sayu sgt... 1, sbb mengenangkan betapa beruntungnya aku masih dekat dgn kedua2 keluarga sendiri n mertua... juga kwn2 yg bila2 masa sedia membantu sekiranya diperlukan... ke 2, sayu sbb teringatkan cita2 hidup aku yg masih belum kesampaian... which is nak further studies lg... nak go for PhD di umur muda...

my 1st try nak join UTM permanently last year was rejected... atas alasan yg sgt bodoh... tp x guna aku berdendam... aku terima sbg takdir Allah yg belum memberikan rezeki aku bersama UTM... lgpun, Allah telah memberiku sesuatu yg lebih berharga... lahirnya IHSAN ke dunia... thus, aku makin faham kenapa Allah belum membuka jalan rezekiku yg satu itu...

masa peknen haritu, hati dah nekad nak start cari topik for thesis after bersalin nanti... then nak re-apply UTM... lgpun, ramai sgt yg encourage suh apply lg... since 'the one' yg rejected my application last year is no longer in her position... so, ada harapan baru la...

tp Allah beri pulak rezeki utk jd permanent staff kat ofis aku skang... (sblm ni aku dikira associate je)... which is the same office with BAY la... so, gaji pun dah sgt ok la... significance nye, bile jd permanent staff, work load pun bertambah la... sbb gaji dah x dibayar on project-based... thus, bila aku nak start wat research nih???

tp aku x tau kenapa hati aku beraaaat sgt nak start research tu... yg terlintas di fikiran aku skang; mungkinkah ini petunjuk dari Allah utk aku menangguhkan dulu cita2 ku? mungkin kerana skang cuma aku & BAY yg ada di sini utk menjaga kedua org tuanya... mungkin juga kerana aku masih perlu bertanggungjawab membimbing adik2 ku sendiri yg masih bersekolah... atau mungkin kerana anakku yg masih terlalu kecil utk aku pisahkan ia dgn ibu bapaku yg terlalu menyayangi n masih excited dgn cucu sulungnya...

aku sentiasa merasionalkan semua alasan itu... harap2, bukan aku sengaja mencipta alasan... sbb cita2 ku itu mmg telah ku 'pasang' sejak di sek rendah lg... mungkin Allah nak minta aku luangkan lebih masa utk anakku & keluarga dulu... sbb selama ni, kebanyakan perkara yg aku lakukan adalah untuk memenuhi keperluan diriku sendiri...

YA ALLAH... BIMBINGLAH HATI & AKALKU... IZINKAN AKU MENCAPAI CITA2 KU... KERNA CITA2 ITU ADALAH HARAPAN AYAH & IBUKU JUA... TETAPI JGN YA ALLAH... ENGKAU BIARKAN AKU TERLALU ASYIK... SEHINGGA TERABAIKAN SUAMI & ANAKKU... amiiin...

No comments:

Post a Comment